Instalacja artystyczna ZANURZENIE Justyny Wencel i Marcina Chomickiego

W ostatnich tygodniach na Dolnym Mieście pojawiła się nowa instalacja artystyczna wprowadzająca trochę koloru do życia mieszkańców. „Zanurzenie” Justyny Wencel i Marcina Chomickiego powstała na moście, łączniku dwóch gdańskich dzielnic Dolnego Miasta i Olszynki, niedaleko rzeźby Krystiana „Truth” Czaplickiego, która została umieszczona w wodach Opływu Motławy w połowie lipca.

Paski folii w ciepłych i chłodnych odcieniach zostały ręcznie wycięte i naklejone na barierkach mostu tworząc tym samym miejsce tytułowego zanurzenia w kolorach. Praca została pozytywnie przyjęta przez mieszkańców okolic gdańskich bastionów, którzy traktują nowy most jak prezent, czują się za niego współodpowiedzialni pilnując, by nikt nie niszczył instalacji. „Zanurzenie” można oglądać od 28 lipca i ma ono być prezentowane do końca 2014 roku.

7

Most jest ważnym szlakiem komunikacyjnym dla pieszych, rowerzystów, wędkarzy, amatorów nordic walking, właścicieli psów, biegaczy oraz rodzin z dziećmi podążającymi na pobliski plac zabaw. Malarska, land-artowa ingerencja zmienia kładkę w ruchomy obraz, wpływając na rozległą przestrzeń wokół mostu i określając na nowo spojrzenie odbiorcy. Cechą tej pracy jest zmienność i ruch. W zależności od oświetlenia, sposobu i prędkości poruszania się po moście zmieniają się doznania kolorystyczne użytkownika, który, zanurzając się w ruchomym obrazie, staje się głównym bohaterem instalacji. Kładka stanowi więc, według słów O. Hansena, tło eksponujące człowieka.

6

Kierunkom poruszania się na moście zostały przyporządkowane odrębne gamy kolorystyczne – ciepła i chłodna. Kolory barierek migoczą, opalizują, przenikają się i mieszają, budując indywidualne doświadczenia wizualne każdego użytkownika. Instalacja „Zanurzenie” jest pierwszą z realizacji w ramach projektu „Gdy sąsiad jest nieznajomym”. W ramach projektu zaprezentowane zostaną prace artystów polskich i międzynarodowych. Projekt skupiać się będzie na strategiach i możliwościach zaangażowania odbiorcy w realizacje odbywające się poza zamkniętą galeryjną przestrzenią.

9

Sztuka  na dobre wpisała się przestrzeń publiczną naszych miast. Pojawia się niemal na schodach naszych domów. Czy jest miłym sąsiadem, czy raczej mówiącym z dziwnym akcentem nieznajomym? Jaka powinna być tego typu sztuka? Bawić, krytykować, budzić wątpliwości? Dzieło sztuki umiejscowione w publicznej przestrzeni zmienia ją, definiuje na nowo, przyciąga uwagę, mimowolnie angażując mieszkańców. Jaka jest odpowiedzialność artysty wobec lokalnej społeczności? Czy artysta działający w otwartej przestrzeni programuje odbiorców, oddaje im część autorstwa swojej pracy? Likwidacja granicy między dziełem a odbiorcą wydaje się być jednym z kluczowych pytań sztuki współczesnej. Czy sztuka w przestrzeni miasta jest odpowiedzią?

2

Projekt „Gdy sąsiad jest nieznajomym?” będzie z jednej strony  pytaniem o przekraczanie granic, pomiędzy dziełem a widzem, z drugiej zaś analiza rzeczywistego stanu. Czy sztuka poza Galerią rzeczywiście angażuje odbiorcę? Projekt składać się będzie z pięciu artystycznych interwencji, ukazujących różne postawy wobec odbiorców artystów pracujących w przestrzeni publicznej – od ludyczności do krytycznych postaw. Finał projektu na początku października.

4

MARCIN CHOMICKI
Ukończył Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz asyriologię w Instytucie Orientalistycznym na Uniwersytecie Warszawskim (2000). Od 2004 pracuje jako adiunkt na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni, w 2011 uzyskał stopień doktora sztuk pięknych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się sztuką w przestrzeni publicznej, malarstwem, fotografią, animacją 3D. Udział w wystawach w kraju i za granicą, m.in. Galeria Biała, Lublin; Galeria Arsenał, Białystok; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Galeria Szara; Cieszyn; Galeria Appendix2, Warszawa; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galeria Platan, Budapeszt, Węgry; Instytut Polski w Budapeszcie, Węgry; Instytut Polski w Rzymie, Włochy. Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2009, 2013) oraz programu Młoda Polska (2011). Autor projektów dla przestrzeni publicznej, w tym projektu Skarpa. Reaktywacja! WŁADZA KULTURA WYPOCZYNEK zrealizowanego wspólnie z Justyną Wencel w Warszawie (2011). W latach 2009-2013 współtwórca i współprowadzący Galerię 2.0 na ASP w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie. www.chomicki.art.pl

JUSTYNA WENCEL
Artystka wizualna. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, filologii angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim i Studium Pedagogicznego. Doktor sztuk plastycznych. Zajmuje się filmem wideo, instalacją, obiektami oraz sztuką w przestrzeni publicznej. Pracuje z pamięcią, tożsamością i archiwum rodzinnym. Mieszka w Warszawie. Udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, oraz festiwalach filmów wideo. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie z Marcinem Chomickim tworzy duet artystyczny Zmiennicy, który działa w obszarze upamiętniania w przestrzeni publicznej oraz propaguje współczesne formy artystyczne pomnika. Autorka i współautorka wielu projektów artystycznych w przestrzeni miejskiej. W latach 2012-2013 kuratorka Galerii 2.0 na ASP w Warszawie. www.wencel.art.pl


Projekt realizowany w ramach GALERII ZEWNĘTRZNEJ MIASTA GDAŃSKA
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Podziękowania za pomoc w realizacji projektu dla Grupy Lambda.

1

5

8 fot. Marcin Chomicki

PATRONI / PARTNERZY